ET SMUGKIG IND I VORES STUE

VEGETARISK RAMENSUPPE – FYLDT MED GRØNTSAGER

Illustration af Johanne Kohlmetz

Igår afholdt mine veninder og jeg vores ugentlige kaffe-møde og fik vendt verdenssituationen, som man nu gør. Og da vi alle skulle hvert til sit faldt snakken på hvad vi skulle have til aftensmad. Det er måske noget der for nogen er et trivielt samtale emne på højde med vejr-snak. Men for et madøre som mig er det så spændende at høre om hvad andre spiser, hvordan de laver det og hvilke grøntsager og ingredienser de bruger. Én af mine veninder skulle have noget sammenkogt grøntsags-wok agtigt og ovnbagte søde kartofler og den anden skulle have broccolisuppe og jeg selv var helt på bar bund. Men så forslog en tredje veninde at jeg biksede en ramensuppe sammen og smed de grøntsager i som jeg havde i køleskabet. Og ramen har jeg aldrig prøvet kræfter med før, så efter min venindes vejledning og en kort konsultation med opskrifts-sektionen på Pinterest, havde jeg en rimelig god idé om hvordan jeg ville bygge min version af en ramensuppe op. Og det blev ret godt synes jeg, men jeg har faktisk aldrig smagt en ægte japansk ramensuppe så det er ikke sikkert at min version matcher den klassiske ramen. Men her får I min ramen-opskrift som er fyldt med grøntsager. Og det gode er at du kan bruge hvad du har i køleskabet, brug grønne bønner, spidskål, rødkål, spinat, bønnespire – hvad end du har af knasende sprøde grøntsager i køleskabet. Det behøves ikke at være de sammen grøntsager som jeg har brugt, jeg vil opfordre dig til at sammensætte lige dét du bedst kan lide.

FREMGANGSMÅDE
Jeg startede med at stege revet ingefær og fintsnittet hvidløg af på panden i en god sjat sesamolie. Derefter tilsatte jeg grøntsagsfonden – du kan også bruge okse eller kyllingefond. Og faktisk tilsatte jeg  også et lille hemmeligt pift af svampepulver, som jeg har lavet ud af tørrede Karl Johansvampe vi fandt for et par uger siden. Derefter var det i med soya, fishsauce og saften fra en halv lime – den anden halvdel gemte jeg og pressede over suppen, da den var anrettet i skåle lige inden servering. Derefter lod jeg suppen stå og simre ved middelvarme imens jeg snittede gulerødder, peberfrugt, sukkerærter, avokado og friske chilier. Og det er så her jeg ville have kogt et æg til det var smilende, men faktisk havde jeg ikke nogen æg igår da jeg lavede denne ret. Men jeg  har netop spist resterne af suppen til frokost, nu med æg og det er så lækkert med det smilende æg på toppen. Så kogte jeg mine ramennudler – dem kan man iøvrigt ofte købe i Netto og Føtex, eller selvfølgelig hos en asiatisk købmand. Når suppen har simret i ca- 15-30 (alt efter hvor tålmodig du er) minutter hældes den i skåle – opskriften her giver ca 4 skåle suppe. Nudler og grøntsager anrettes pænt i suppen og der drysses til slut med masser af friske koriander og hakket forårsløg.

Ps. ifølge leksikonerne så spiser vegetaren hverken fisk eller æg, så ret beset kunne jeg godt kalde denne opskrift for ovo-lakto-vegetarisk ramensuppe. Men det er ikke så mundret og desuden kan man jo gøre nøjagtigt som man vil og undlade æg og fishsauce, tilføje svampe eller kylling. Det er netop dét der gør ramen-suppen så nem og skøn, at den kan improviseres i alle mulige former.

2 kommentarer

  • Caroline

    Mmmmm, jeg vil have ramen til aftensmad nu. Tak for inspiration :-) Kram Caroline

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • johannekohlmetz

      Det er altså også god nærende efterårsmad <3
      Kram

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

ET SMUGKIG IND I VORES STUE